به گزارش شهرآرانیوز، کلاسهای پرجمعیتی که صدا به صدا نمیرسد و دانش آموزان به زحمت باید پشت نیمکتها بنشینند و احتیاط کنند که با یک تکان اضافی وسایل کناری شان روی زمین نریزد! کلاسهای چهل نفری و حتی بیشتر! بچههایی که اغلب به دلیل تعلق به طبقه متوسط یا کم برخوردار شانس تحصیل در مدرسههای غیرانتفاعی و... ندارند و تنها فرصت تحصیلی آنها ثبت نام در مدارس دولتی است که اگر آن هم سهمشان نشود، جزئی از آمار بازماندگان تحصیلی میشوند. در این بین آنچه در مدارس حاشیه شهر درخورتأمل است فقط کمبود سرانه آموزشی یا برخی مدارس فرسوده نیست بلکه آمار ثبت نامی فرزندان اتباع است که در برخی از مناطق زمینه ساز گلایه خانوادهها شده است.
محدودههایی که به دلیل جمعیت بالای فرزندان اتباع و ثبت نام آنها ظرفیت فضای آموزشی را برای فرزندان ایرانی آن محدوده با مشکل رو به رو کرده است. گلایههایی که به نظر می رسد اگر به صورت جدی بررسی و رسیدگی نشوند میتوانند زمینه ساز مشکلات آتی شوند.
یکی از ساکنان مهرآباد نگرانی خود را در این زمینه در قالب پیامی به ستون حرف مردم ارسال کرده است: در مدارس مهرآباد و سخاوت، چون اتباع زیاد هستند بچههای ما را ثبت نام نمیکنند تکلیف ما چیست؟ نباید اولویتی وجود داشته باشد یا حداقل با ظرفیت مشخصی از اتباع ثبت نام کنند که فرزندان خود ما از تحصیل جا نمانند؟
شهروند دیگری با گلایه از همین موضوع نوشته است: مدارس مناطق محروم مشهد همه از دانش آموزان اتباع پر شده است. چرا فکری برای این موضوع نمیکنند؟
پیش از این دی ماه سال گذشته نیز، فرماندار مشهد در حاشیه یکی از مراسم «هر سه شنبه افتتاح یک مدرسه» در جمع خبرنگاران درباره کمبود فضای آموزشی شهرستان مشهد گفته بود. محسن داوری در آن جلسه و به صورت ویژه به حضور جمعیت درخورتوجهی از اتباع در این شهر اشاره کرده بود: در فضای آموزشی ۲ هزار کلاس کمبود داریم. علاوه بر این تعدادی کلاس درس در خدمت اتباع خارجی به ویژه اتباع افغانستانی است. اگر حضور اتباع خارجی در این شهر نبود، ما هیچ مشکلی نداشتیم.
فرماندار مشهد در ادامه این را گفته بود که: تمام فضاهای خود را با اتباع عزیز تقسیم کرده ایم و براساس آنچه دین ما تکلیف میکند، اتباع را تکریم کرده ایم.
طرح افتتاح مدارس در سه شنبهها تا حد زیادی برای افزایش سرانه آموزشی به ویژه در حاشیه شهر کمک کننده بود، اما آمارها میگویند ۵ درصد دانش آموزان در استان اتباع خارجی هستند. بخش غالب این ۵ درصد در مشهد تحصیل میکنند.
به گفته محمدحسین عبداللهی، مدیر آموزش و پرورش بخش تبادکان، بالغ بر ۷۰ هزار تبعه خارجی در استان خراسان رضوی حضور دارند که یک سوم آنها در بخش بزرگ تبادکان زندگی میکنند. ۲۵هزار دانش آموز اتباع یعنی حدود یک سوم جمعیت تمام دانش آموزان اتباع استان در تبادکان هستند که اگر بنا بود برای آنها مدرسه ساخته شود باید حداقل ۸۰۰ کلاس درس ایجاد میشد.
به دنبال پیگیری دغدغه والدین به ویژه درمناطق حاشیه شهر مشهد، این موضوع را با فرماندار مشهد در میان گذاشتیم. محسن داوری در گفتگو با شهرآرا با اشاره به اینکه این ثبت نامها بر اساس قانونی ابلاغ شده انجام میشود، میگوید: اتباع نیز باید از امکانات تحصیلی برخوردار شوند و در مدارس ثبت نام آنها صورت بگیرد، اما سازوکاری نیز مطرح شده است که باید در مدارس این مسئله به گونهای انجام شود که در روند تحصیلی دانش آموزان ایرانی خللی ایجاد نشود.
داوری تصریح میکند: از اتباعی که مجوز دارند و اداره کل اتباع، با ساز و کار مشخصی معرفی میکند باید ثبت نامها صورت بگیرد.
از دیگر مسائل مهم، نقش نهادهای بین المللی است که باید به دلیل حضور پناهندگان در ایران در موضوع ساخت و ساز مدارس همکاریهای لازم را داشته باشند. مطابق آمارهای رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در تیرماه امسال، ۱۱۱ مدرسه در ۱۰ سال اخیر از سوی کمیساریای عالی پناهندگان ساخته شده است، اما ۶۰۰ هزار دانش آموز اتباع داریم بنابراین نیاز است سالانه ۵۰ مدرسه بسازند.
این مسئله را نیز از فرماندار مشهد جویا میشویم که در زمینه ساخت وساز مدارس و کمک به رفع دغدغهای که در این زمینه وجود دارد سازمانهای بین المللی در سالهای اخیر تا چه اندازه همراهی داشته اند؟ فرماندار مشهد در پاسخ میگوید: طبق قاعده باید حمایتهایی انجام شود و مدارسی را نهادهای بین المللی بسازند. در یک مقطع زمانی بسیار خوب بود، اما سال گذشته در این باره بسیار ضعیف بود و گلایه داریم.
داوری میافزاید: با آنکه ما بیشترین پناهنده به ویژه اتباع افغانستانی را داریم انتظار است که بیشتر مشارکت انجام شود. اقداماتی در گذشته انجام شد که جای قدردانی دارد، اما در حال حاضر لازم است به این مسئله بیشتر توجه شود. در سال گذشته تقریبا هیچ تفاهم نامه جدیدی در این باره نداشته ایم.
استمرار طرح افتتاح مدارس و ایجاد کلاسهای جدید توانسته است تا حد زیادی اثرگذار باشد، اما دغدغه والدین به ویژه در مناطق حاشیه شهر مشهد برای کمبود فضای آموزشی همچنان وجود دارد.
در این باره باید قوانین و قاعدههای موجود بار دیگر بازنگری و ظرفیتهای ثبت نام مدارس در این مناطق از سوی اداره کل آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بازنگری شود. از سوی دیگر حمایتهای ویژه و اختصاص بودجه کشوری برای حل این دغدغه و پای کار آمدن نهادهای بین المللی نیز ضروری است. نکتهای که خلأ آن واضح و بدیهی است.